söndag 25 maj 2008

Verktyg

Från vänster: Slickepottar från Coop Forum, slev från Coop Forum, smörkniv i plast från Ica Maxi samt en spatel från mormor.

Ja, där har ni mina ovärdeliga verktyg som jag använder när jag monterar en tårta. Slickepottarna och sleven är helt suveräna. De är inhandlade på Coop Forum och det är deras eget märke. De är helgjutna i silikon plus att det är någon typ av järnpinne eller något i handtaget. Det spelar ingen roll om du använder dem för att röra i någon het gegga du har i en kastrull på spisen, de blir inte böjda och krokiga som vanliga slickepottar blir. Det fastnar typ inget på dem, de är riktigt rejäla och bara så bra. De blir inte geggiga inuti då de är heltgjutna. Jag hatar de vanliga där själva gummigrejen kan lossna i sega smetar och då står man där med plasthandtaget i handen. Eller om man diskar och glömmer ta isär dem och så upptäcker man nästa gång man använder den att den är full med äcklig vatten som sipprar ned i smeten. Blä! Jag kan skarpt rekommendera att ni genast far och köper dem. Jag tror att de gick på 29:90 för den stora och 24:90 för den lilla. Sleven minns jag inte men det var i samma prisklass och det vill säga: billiga.

Smörkniven har jag för att skära till sugarpasten som blir över när jag har täckt tårtan. Den är toppen då den inte repar underlaget vilket oftast är en sådan där tårtbricka som är guld på ena sidan och silver på andra sidan (inhandlade hos Tårtdecor). Eller den repar inte lika mycket som en vanlig kniv i alla fall. Det fastnar inte så mycket på den heller, om något.

Spateln, ja, vad kan man säga om den. Oslagbar? Ovärdelig? När jag bodde hemma så användes den till att vända pannkakor. Nu när jag har fått min egen så används den till att smeta ut alla fyllningar, smeta ut och släta till när jag spacklar med tex smörkräm. Den är bara i världsklass det här verktyget. Ni som inte har en, införskaffa en på en gång. Hittar man den inte i en vanlig affär så finns den både på Tårtdecor och Kakburken.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka UNDERBARA tårtor du gör!! Och bra tips däremellan också =) Hittade din blogg idag och älskar att titta på bilderna =)

Bloggägare sa...

Men vad roligt! Kul du hittade hit =)