torsdag 29 maj 2008

Chocolate Marshmallow Icing

Chocolate Marshmallow Icing, härligt onyttigt och härligt gott

Ja, vad kan man säga. Mums i kvadrat? Det här receptet är jättegott på cupcakes och som tårtfyllning. Den blir härligt smaskig och lite seg som, det beror nog på Marshmallow Fluffet. Bara Marshmallow Fluffet i sig är ju en höjdare utan dess like så varför skulle inte den här icingen bli god då? Nåväl, gudomlig är nog en underdrift när det gäller det här receptet.

Den här icingen har jag fryst förut med lyckat resultat. Tydligen går det även att misslyckas med att frysa in den. Det fick jag bittert erfara en sen kväll när jag skulle montera en tårta. Istället för att vara len, "flytande" och ljuvligt seg så blev det bara "smulpaj" av det hela. Den smulades sönder och blev grynig. Jaha tänkte jag, vad göra vad göra? Jag provade att smälta ned hela smeten igen men det hjälpte föga. Jag vet inte riktigt vad det var som gjorde att jag fick för mig att prova det här knepet men det gjorde jag och det lyckades. Jag värmde helt enkelt upp en skvätt grädde och värmde det så det nästintill kokade. Sedan tillsatte jag det i små skvättar i smeten medans köksmaskinen vispade på. Det behövdes inte mycket för att det skulle återställa smeten i ursprungsskick, vilken lycka och lättnad jag kände.


Serves/Yields: 3 cups. (12 servings)


Ingredients


2 1/2 cups white sugar

1 cup evaporated milk

1 cup semisweet chocolate chips

1/2 cup butter

1 cup marshmallow creme

In a saucepan over medium heat cook sugar and evaporated milk to the soft ball stage 238 degrees F (114 degrees C). Stir in the semi-sweet chocolate chips, butter or margarine, and the marshmallow creme. Stir until all are melted. Remove from heat and beat icing until cool. Use to ice cake immediately.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken härlig blogg du har! Har precis upptäckt cupcake-världen tack vare min kitchen aid och hittatde hit när jag googlade på "chocolate fudge frosting +recept" :) Kommer att titta in ofta för recept och goda tips, keep up the good work! :D

En sak jag tänkte på bara, en del av ingredienserna i recepten på engelska är lite luriga att översätta. När du har provat nåt sånt recept, skulle du kunna skriva inom parentes eller så vad du använt för ingredienser på svenska?

Kramar från Maria

Bloggägare sa...

Tack så mycket!

Den här sidan har jag inte uppdaterat på ett tag men jag får ta mig i kragen efter semestern för att lägga in nya recept eller annat gott.
När jag klistrar in recepten så kopierar jag bara rakt av och jag har upptäckt att blogspot inte lämnar utrymme för vissa ändringar utan att göra konstiga radbrytningar etc som inte går att få bort. Jag kan däremot bifoga lite länkar som är väldigt användbara.

http://web.telia.com/~u54504162/javascript/convert/conv_s.htm
http://www.receptbankenskokbok.se/omvandla_g_dl.php (viktigt att använda punkt istället för kommatecken när du skriver tex 1,2 dl)
http://cake.taxens.se/
http://cake.taxens.se/utlandskordlista.htm
http://www.konvertera.nu/konvertera_vikt_massa.php
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.618444