onsdag 14 maj 2008

Vaniljbotten

Det är det här receptet jag använder när jag ska ha ljusa bottnar. Resultatet blir ett luftigt, icke smulande och gott recept. Jag tycker det är helt otroligt att jag som inte gillar sockerkaka har lyckats hitta två recept som jag faktiskt själv tycker är goda. Det här för ljusa anslag och Chocolate Cupcakereceptet för chokladanslag.

1,5 l form eller ca 20 cm i diameter (4 lite tunnare lager)
1,5 sats till 24 cm diameter
2 satser till 2 st 24 cm diameter (4 lite tjockare lager)


2 ägg
2 dl socker
1,5 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
Vaniljsocker eller annan smaktillsats
1 dl hett vatten


Vispa ägg och socker poröst.
Blanda torrvarorna.
Rör ned det i äggblandningen tillsammans med vattnet.


175 grader tills en "baksticka" blir torr

Inga kommentarer: