onsdag 3 mars 2010

Italiensk maräng


Italiensk maräng eller fluffy white frosting som det ibland kallas är nog den godaste frostingen jag kan tänka mig. Jag älskar maränger men marängsmeten är nog strået vassare.
Den här marängen är inte som en vanlig marängsmet utan man smälter sockret och tillsätter det i uppvispad äggvita. Det är lite tidskrävande men så värd tiden.

Det finns även en variant som heter Swiss meringue och skillnaden är att man värmer upp äggvita och socker över vattenbad och vispar den fluffig. Den är bökigare tycker jag så jag kör stenhårt på Italiensk maräng.

Ingredienser:

1 cup (2,36 dl) strösocker
1/3 cup (0,8 dl) vatten
1/4 tsk pressad citron
2 äggvitor (jag brukar ta XL)
1 tsk vaniljsocker (jag brukar använda vaniljpulver, finns på Coop och Ica Maxi bl.a.)

Instruktioner:
  1. Rör ihop socker, vatten och citronsaften i en kastrull till det börja koka. Låt det koka ett tag (använd gärna termometer, sockerlagen ska bli minst 115 grader). Rör inte om då sockret kan kristallisera sig och får man ned det i kastrullen så kan det bli sockerkorn som förstör den lena konsistensen på slutresultatet.
  2. Vispa samtidigt äggvitorna och vaniljsockret/pulvret till mjuka toppar börja bildas.
  3. Ta kastrullen av spisen och tillsätt sockerlösningen droppvis ned i äggviteblandningen under konstant vispning.
  4. Vispa till marängen är kall och bildar hårda toppar

Viktiga tips:

  • Låt ingen äggula komma med för då går det inte att vispa äggvitorna hårda. Äggulorna är feta och fett och maräng är som vatten och olja.
  • Tillsätt sockerlagen i små mängder och vispa mycket mellan. För stora mängder gör att marängen faller ihop och då får man den inte så tjock att den går att spritsa.

Inga kommentarer: